4. Leverans4.1 HelloFresh levererar endast till adresser i Sverige och i de områden som anges på HelloFreshs hemsida. Leverans sker till den adress som du har angett som leveransadress. Om köpet avser presentkort sker leverans till den e-postadress som du har angett (i vissa fall kan leverans också komma att ske med vanlig post).
4.2 Du ansvarar för att din leveransadress är korrekt. Om du har valt att få din kasse levererad lördag-söndag ska du göra ev. ändringar i din leveransadress senast tisdag kl. 23:59 svensk tid samma kalendervecka. Om du har valt att få din kasse levererad måndag - tisdag ska du göra ev. ändringar i din leveransadress senast onsdag kl. 23:59 svensk tid veckan innan leveransen. Om du däremot har valt att få din kasse levererad onsdag - torsdag ska göra ev. ändringar i din leveransadress senast söndag kl. 23:59 svensk tid veckan innan leveransen. Avvikelser från denna regel kan i enskilda fall meddelas av HelloFresh.
4.3 Du ansvarar för att leverans kan utföras vid överenskommen leveranstid. En beställning anses levererad när du, eller en behörig person som du har angett i samband med beställningen, mottagit beställningen. För att säkerställa att en beställning tas emot av dig eller någon annan behörig person har transportören rätt att begära uppvisande av legitimation och/eller orderbekräftelse. Transportören har rätt att neka överlämning av en beställning om sådan handling inte kan uppvisas.
4.4 Om leverans inte kan utföras enligt ovan kan HelloFresh uppfylla sitt leveransåtagande genom att leverera beställningen till ett angränsande hushåll eller verksamhet, om du har godkänt sådan leverans. Angränsande hushåll eller verksamheter är sådana som befinner sig i samma byggnad som leveransadressen eller inom gångavstånd. Om leverans sker till ett angränsande hushåll eller verksamhet kommer du att informeras om detta skriftligen.
4.5 Om leverans av en beställning inte kan utföras till ett angränsande hushåll eller verksamhet kan HelloFresh uppfylla sitt leveransåtagande, om du har godkänt det, genom att lämna beställningen på en av dig angiven plats vid leveransadressen som är lätt tillgänglig för transportören, t.ex. bredvid eller utanför ytterdörren, alternativt hos en tredje part. HelloFresh ansvarar inte för att kontrollera lämpligheten av en av dig angiven plats för leverans.
4.6 Vid leverans till en av dig angiven plats, en tredje part eller ett
angränsande hushåll eller verksamhet övergår risken för förlust av eller skada på beställningen till dig. HelloFresh ansvarar inte för skador eller fel som uppkommer efter leveranstidpunkten.
4.7 Om leverans inte kan utföras enligt något av alternativen ovan
har HelloFresh rätt att debitera hela beställningens värde. Något ytterligare leveransförsök kommer inte att göras. Du ansvarar för alla eventuella merkostnader som uppstår till följd av ett misslyckat leveransförsök.
4.8 HelloFresh förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka en leverans om du har angivit bristande eller felaktiga kund- och/eller leveransuppgifter eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse, trafikstörningar, osedvanligt dåliga
väderförhållanden eller annan omständighet utanför HelloFreshs kontroll. HelloFresh informerar dig så snart det är möjligt om ett sådant undantagsfall föreligger.
4.9 Du kan när som helst avboka en leverans eller avsluta din
prenumeration genom att skriftligen meddela HelloFresh i enlighet med 3.3 ovan.